Beste inwoners van Exel en omstreken,
Hierbij nodig ik jullie, namens het projectteam en de Exelse Molen uit voor de feestelijke kick-off avond van ons nieuw te realiseren dorpshuis. Deze avond vindt plaats op vrijdag 12 september a.s. in en om de Exelse Molen. We willen dit “start feestje” graag vieren met iedereen die geïnteresseerd is en mee wil denken en meehelpen. We zorgen voor muziek, een BBQ, hapjes en drankjes (worden u aangeboden middels consumptiemunten). Uiteraard leggen Henri, Rikus en ondergetekende tijdens deze avond de plannen uit en hopen daarmee iedereen te enthousiasmeren om mee te helpen als vrijwilliger, in welke vorm dan ook. De aanvang is 20.00 uur. Presentatie vanaf 20.30 uur. Zie verder bijgaande flyer.
Hoe het allemaal begon met het dorpshuis:
Het hebben van gezamenlijke ontmoetingsruimtes waar de Exelse verenigingen en de bewoners kunnen socialiseren is een oude wens en stond al vermeld in het eerste dorpsplan. Door het sluiten van de school is de ontwikkeling in een versnelling geraakt. De keuze om deze ontmoetingsruimtes te realiseren binnen de muren van de Exelse Molen en een samenwerkingsverband aan te gaan bleek de enige manier om een sluitende exploitatie te krijgen. Door leegstaande en ongebruikte delen van de Exelse Molen om te bouwen voor dorpshuis gebruik en het voorzieningen niveau te verbeteren, ontstaat een situatie die voor beide partijen aantrekkelijk is. Bij het indienen van de plannen voor subsidie, kregen we bij zowel de politiek als de lokale overheden, de handen op elkaar. Inmiddels zijn de subsidies toegekend door provincie en gemeente en is de Exelse Molen haar deel van het plan aan het uitharden. Het samenwerkingsverband, het realiseren van veel zelfwerkzaamheid en draagvlak vanuit de samenleving, bleken van doorslaggevende betekenis. Op 1 september 2015 moet het dorpshuisdeel afgerond zijn. De financiële verantwoording moet voor 1 december 2015 afgelegd zijn. Kortom het wordt tijd om te starten. De plannen (startnotitie) zijn in te zien op www.exelplaza.nl
Hoe verder:
Op de kick-off bijeenkomst lichten we de plannen verder toe, laten we een grove planning zien en leggen we uit hoe we het ombouwtraject willen organiseren. We gaan in op de aard van de hulp die nodig is waarna vrijwilligers zich kunnen aanmelden. Gelijktijdig met het bouwproces starten ook een inrichting- (interieur) en exploitatieproces. (beheer). Kortom alle inbreng, ideeën en aanmeldingen zijn welkom. Hoe meer zelfwerkzaamheid, hoe beter.
Ik nodig jullie dus van harte uit op 12 september. We verheugen ons op een sfeervolle bijeenkomst.
Met vriendelijke groet,
Peter Noordanus
Voorzitter BEO
B